HOLLY BOURNE : KATSOKAA MITEN ONNELLINEN OLEN
♥ ♥ ♥ ♥
396s.
Gummerus 2019
Alkuteos: How Do You Like Me Now? // 2018
Suomennos: Kristiina Vaara
Lähinnä nuortenkirjoistaan tunnetun Holly Bournen ensimmäinen aikuisten romaani, chick lit -tyylinen nykyhetken kuvaus on ensimmäinen kirja, jonka Bournelta luen. Olen ollut pidemmän aikaa jo onnellisen jumissa vähän kevyemmän kirjallisuuden parissa, ja mikäs sen paremmin alkavaan kesään käykään kuin täydellinen ihmissuhdehömppä.
"Kolmenkymmenen täyttäminen on kuin tuolileikki. Musiikki loppuu, ja kaikki vain menevät naimisiin sen kanssa jonka päällä sattuvat istumaan."
Tori Bailey on kolmekymppinen kirjailija, jonka yli kaksi miljoonaa kappaletta myynyt menestysteos on tarina hänen kaksikymppisyydestään. Tori on jo jonkinlainen brändi jatkuvine esiintymisineen ja fanisivustoineen, mutta siinä missä kaikki hänen naispuoliset ystävät ympärillä joko lisääntyvät tai menevät naimisiin tai lisääntyvät ja menevät naimisiin, hän itse kipuilee väljähtyneessä suhteessa oman onnellisen loppunsa, Vuorimiehensä kanssa. Elämä on sosiaalisessa mediassa täydellistä, mutta onko se sitä kauniiden kuvien ja voimaannuttavien hastagien takana?
Bournen romaani on hyvin vahvasti kiinni paitsi kolmikymppisyydessä, myös tässä nimenomaisessa ajassa. Naisille on yhteiskunnassa tasan yksi tehtävä, ja se on löytää kumppani, jonka kanssa tuottaa mahdollisimman laadukkaita jälkeläisiä jatkamaan yhteiskunnallista tehtävälistaa. Kirjan päähenkilö Tori on feministi, eikä hän suostu tähän yksitoikkoiseen narratiiviin, vaan vetää niin sanotut perseet ystävänsä kanssa, ja nauraa salaa paheksuen muiden vauva- ja hääpäivityksille. Mutta koska nauru on yleensä vain jonkinlainen suojakeino, ei tämänkään kirjan feministi ole turvassa niiltä odotuksilta, joita (etuoikeutetun ja keskiluokkaisen valkoisen) naisen harteille yhtenään heitetään.
"En voi olettaa, että yksi ja sama ihminen täyttää kaikki tarpeet, joten on ihan okei ettei Tom täytä kaikkia tarpeitani. Itse asiassa on hyvä, että olen tajunnut sen. Se varmaankin tekee meistä onnellisempia ja terveempiä kuin kaikki ne pariskunnat, jotka ovat niin yltiörakastuneita ja toisilleen kaikki, niin että heidän täytyy kuolla samaan aikaan niin kuin The Notebookissa.
Läheisriippuvuudesta. Siitä se elokuva kertoo. Se on opettavainen tarina läheisriippuvuuden vaaroista."
Kirjassaan Bourne käsittelee kiinnostavalla tavalla sitä heteronormatiivisen yhteiskunnan pakkopaitaa, jonka nykymallinen, yksiavioinen parisuhdenormi pakottaa näkemään ainoana oikeana vaihtoehtona. Väljähtyneeseen ja huonoonkin suhteeseen jääminen nähdään nykyään parempana kuin kolmekymppisenä sinkkuna eläminen, ja lapsiakin kannattaa tehdä vähän varmuuden vuoksi, ettei vanhana kaduta. Ihan sama kenen kanssa niitä tekee, kunhan tekee, ja näin taas yhden naisen tarkoitus maapallolla on täytetty Kaava on niin lukkiintunut, ettei suurimmalle osalle tule edes mieleen kyseenalaistaa sitä, joten ne, jotka eivät sitä syystä tai toisesta toteuta, saavat kaikkein suurimman kuorman niskaansa.
Kokonaisuutena kirja on lempeä muistutus siitä, että jokainen on vastuussaan omasta onnestaan, eikä meillä täällä yhteiskunnassa valmiiksi asetetusta muotista poikkeavilla ole sen tehtävän kanssa aina kovinkaan helppoa. Bourne kyseenalaistaa totutun tarinan onnellisista lopuista, ja onnistuneen (ja feministisen) viihdekirjan resepti on lopulta hyvin simppeli: Bourne vain kääntää päälaelleen sen maailman kuluneimman narratiivin epäonnistuneesta ja miestä janoavasta chick lit -tähdestä ja tarina on valmis. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kääntö toimii jopa yllättävänkin hyvin, ja se tarjoaa luettavaa, johon harvoin tässä genressä törmää. Kirja on virkistävä ja taitavasti kirjoitettu, sen parissa viihtyy, vihastuu ja samastuu, ja se tuntuu alusta loppuun saakka ainoastaan ihanalta.
Vaikka kirja on hyvin etuoikeutettua ja valkoista feminismiä, jossa naisen ongelmat kulminoituvat lähinnä ihokarvoihin ja yhteiskunnan paineisiin, on tarina silti tässä genressä ilahduttavan raikas ja silti lämpimän tuttu. Se ei sinällään tarjoa minulle elämästä kovin suuria oivalluksia, mutta toisaalta en niitä tämän kanssa odottanutkaan: ennemminkin halusin lukea hyvin kirjoitettua ja eettisesti kestävää viihdekirjallisuutta, ja sitä todella sain. Bournen huumori osuu varsin hyvin yhteen omani kanssa, hänen henkilöhahmonsa ovat monipuolisia ja rehellisiä. Tästä kirjasta pidin, ihan jopa ilman mitään puolustuspuheita hömpäntarve-filttereistä.
Miulla taas oli ihan erilainen lukukokemus tämän kanssa. En lähtökohtaisestikaan oikein jaksa pitää chick litistä, mutta päädyin lukemaan tämän, kun tätä niin kehuttiin erilaiseksi ja raikkaaksi.
VastaaPoistaEn saanut tästä mitenkään päin feminististä kuvaa, vaan eniten jäi mietityttämään se, että onko kolmekymppisyys oikeasti niin hirveä asia naisille? Että onko silloin muka jo parhaat päivät käytynä ja edessä vain alamäkeä - ryppyjä ja vatsamakkaroita? Jotenkin tässä kirjassa vain vahvistettiin mielestäni sitä mielikuvaa, vaikka tarkoitus kai olikin päinvastainen ja "voimaannuttava".
Päähenkilö (ja muut hahmot) jäivät myös ohuenlaisiksi. Tapa, jolla päähenkilö pilkkasi muiden somepäivityksiä avio-onnesta ja vauva-arjesta ei oikein ottanut tuulta alleen, sillä samoihin asioihinhan hän itsekin pyrki. Hän halusi Vuorimiehensä kanssa naimisiin ja lapsia, miksi siis pilkata muita, jotka sen olivat jo saaneet? Toki jäi hieman epäselväksi, että halusiko hän niitä asioita oikeasti vai vain siksi, että sellaisilla päivityksillä saisi enemmän tykkäyksiä ja kommentteja, kuin uraan liittyvillä. Myös tapa, jolla Tori elää parisuhteessaan vain miehensä huomiota hakien ja saa pienestäkin huomiosta itsetuntoboostin, ei antanut kovinkaan feministisiä viboja.
Aihe sinänsä oli toki kiinnostava somen pinnallisuudesta ja kirja taitavasti kirjoitettu, mutta sisältö vain nyt ei oikein kohdannut minun päänsisäisen maailmani kanssa ollenkaan. Kirjallisuus ei mielestäni tarvitse enää yhtäkään naishahmoa, joka miettii negatiivisesti ikäänsä, ihokarvojaan, kokoaan tai elää vain miehensä huomiosta.
https://astuharhaan.wordpress.com/
Mielenkiintoisia ajatuksia, kiitos ihanan pitkästä ja perustellusta kommentista!
PoistaOllaan luettu tää selvästi tosi erilaisten lähtökohtien läpi, ja on aina hurjan kiinnostavaa, miten saman asian voikin tulkita hyvinkin eri tavalla, lukutavasta riippuen. Mulle tämä nimenomaan oli sitä voimaannuttavaa ja (kevyt-)feminististä vihdettä, mutta ymmärrän hyvin myös sinun näkemyksesi. On totta, ettei kirja haastanut tarpeeksi sitä vanhenemis"draaman" haitallisuutta, ja paikoin sitä toki myös vahvisti itsereflektion puutteellaan.
Minulle kuitenkin tuo muiden pilkkaaminen näyttäytyi enemmän sellaisena arjen ristiriitana, inhimillisenä puolustusmekanismina, kun jotain haluamaansa ei ole itse syystä tai toisesta saanut. Mustakin huumori on varsin kätevä puolustuskeino, jos yhteiskunnan odotusten ja omien toiveiden välinen ristiriita aiheuttaa kipuja, ja sain kyllä varsin hyvin itse siitä mielestäni kiinni tässä tarinassa. Sinällään luinkin siis sen pilkan niin, että se oli ennemminkin tapa kuvata Torin suhtautumista asioihin kaikkine kiputiloineen, ei niinkään sitä, miten hän nimenomaisesti esimerkiksi lapsipäivityksille nauroi. Se toi hahmoon syvyyttä ja inhimillisyyttä, ja sinänsä en siis ole samaa mieltä näiden hahmojen ohuudesta. :)
Ja olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä tuosta kommenttisi viimeisestä kappaleesta, mutta toisaalta on tärkeä myös muistaa, missä viitekehyksessä kirjallisuutta lukee. Jos tällaista viihdettä kirjoitetaan lähtökohtaisesti chick lit -genreä lukevalle yleisölle, asetelma on jo huomattavasti edistystä siihen valtavirtaromanttiseen hömppään verrattuna, jossa edelleen on täysin normaalia kuvata naishahmot vieläkin kapeamman roolin kautta. Yleisemmin kirjallisuuteen vertautuen olen kyllä samaa mieltä kanssasi tämän kerronnan ongelmallisuudesta, mutta tietyllä tapaa kirjaa arvioidessa tulee aina mun mielestä myös muistaa se ensisijainen kohderyhmä, kenelle näitä kirjoitetaan. Bournen kohdalla se toki ei ole niin selkeää, koska käsittääkseni hänen Normaali-sarjansa on taas aivan eri yleisölle kirjoitettua, mutta tämä oli nyt se kehys, josta itse kirjan tällä kertaa luin. :)