maanantai 16. toukokuuta 2016

AUDREY MAGEE : SOPIMUS


AUDREY MAGEE : SOPIMUS 
♥ (♥)
332s.
Atena 2015
Alkuteos: The Undertaking (2014)
Suomennos: Heli Naski

Luettuani Kaiken sen valon jota emme näe lueskelin kyseiseen kirjaan liittyviä keskusteluita, kommentteja ja arviointeja netistä, ja törmäsin jossain suosituksiin irlantilaisen Audrey Mageen kirjasta. Vaikka toisesta maailmansodasta on maailmalla kirjoitettu yhtä paljon kuin suomalaiset suoltavat sukupolviromaaneja omista sodistaan, sai jokin tämän kirjan kuvauksessa kiinnostumaan erityisesti. Ehkä se, että siitä mainittiin rankkuus ja vähempi viihteellisyys kuin Doerr'n teoksessa, ehkä kirjan oma takakansiteksi, se kun tämä on kirjoitettu pitkästä aikaa sodasta saksalaisesta näkökulmasta. Ja ehkä myös se, että tämä osoittautui googlettelun perusteella aika monen kirjabloggaajan suursuosikiksi.

Sopimus lähtee liikkeelle kun sotamies Peter Faber ja berliiniläinen Katharina Spinell menevät naimisiin toisiaan tuntematta. Faberia motivoi vihkiloma, Katharinaa leskeneläke, jos Peter kaatuu. Ja yllättäen (tai oikeastaan "yllättäen") he kuitenkin rakastuvat kuherruskuukautensa aikana, ja tästä alkaakin aika erossa, kaukana toisesta, itärintamalla ja berliiniläisissä huviloissa, jotka juutalaisilta on ryöstetty. Kuinka riipivää. 

Nimittäin riipivän huonoa. 

Huoh. Kirja lähtee ihan lupaavasti liikkelle, se on suurimmalta osaltaan hyvin dialogipainotteista tekstiä, ja oikeastaan kaikki siinä välissä on vain lakonista kuvausta meneillä olevasta hetkestä tai paikasta A siirtymistä paikkaan B. Helppoa se oli kuitenkin lukea, ja koska aihe tuntui alkuun varsin svengaavalta (voiko näin edes sanoa uuden appiukkonsa natsiaivopesemästä sotamiehestä joka harrastuksenaan käy ampumassa juutalaisia koteihinsa tai naiivista tyttösestä, joka toki rakastuu heti kun häneen kohti vähän katsotaan), mutta osoittautui varsin nopeasti suoraansanottuna ihan vain huonoksi. Tarina polki paikallaan yhdeksänkymmentä prosenttia ajasta tai sitten se hyppeli eteenpäin  useita kuukausia. Henkilöhahmot olivat paperinohuita ja todella epäloogisia, ja kun heistä ei kuvattu mitään muuta kuin keskusteluita, jäi heidän taustalla olevat "suuremmat teemat" hyvin heppoisiksi. Ainoa onnistunut puoli tässä kirjassa oli inhorealismi, kirjailijan selvästi laaja ja onnistunut taustatutkimustyö rintamalla olevista sotilaista ja heidän kammottavasta arjestaan. Kuvaukset nälästä, pelosta ja oman katsontakannan muuttumisista olivat puhuttelevia ja hyvinkin aidon oloisia, mutta eivät nekään sentään kokonaista romaania saaneet kannateltua hyvien kirjoihin.

Tarinan jonkinlainen punainen lanka, ajatus siitä, miten väkivalta raastaa jo kantajastaankin kaiken ihmisyyden pois tai berliiniläinen hienostopuoli syö Führerin suklaakakkuja suurimmankin nälänhädän keskellä voivotellen miestensä vatsasta liian kireiksi käyneitä univormuja, tulee vaivoin esille, mutta tarina ei sitä edes itse kannattele, vaan sekin tuntuu melkein oman mielikuvituksen toiveajattelulta saada tästä irti edes jotain. Teemana se on toki hurjan mielenkiintoinen, ja olikin ainakin omassa piirissäni tapetilla muun muuassa edellisten eläinaktivistien videokuvausiskun jälkeen, kun uutisissa näytettiin miten teurastamoissa todella kohdellaan eläimiä. Kun ihmistä ympäröi vain karmea julmuus, kääntyy siellä psykologiassa joku niin pahasti kallelleen, että pahasta ja julmasta tuleekin ihan normaalia, moraalikäsitykset vääntyvät ja itsensä nostetaan todella taitaen niin korkealle jalustalle, että kaikki alapuolella oleva on vain eläimellistä, kuvottavaa sontaa saappaan pohjassa. Propaganda toimii ja mielet murtuvat. Mutta niinpä niin, eipä tämäkään ajatus tästä kirjasta edes lähtenyt, vaan kaikesta muusta lukemastani ja näkemästäni.

Ehkä toinen maailmansota on alettu kaluta loppuun. Kun on itkenyt Zusakin Kirjavarkaan parissa, elänyt Anne Frankin kanssa juutalaiskauhut, lukenut kirjoja keskitysleireistä, ei ihan hevillä enää vaikutu. Saksalaisnäkökulma oli hurjan mielenkiintoinen, ja siksi onkin hurjan kurjaa, ettei siitä irronnut tämän vaikuttavampaa romaania. Doerr'n teoksella, joka minut tämänkin pariin toi, sentään oli viihdearvonsa, tällä lähinnä tunne hukkaanheitetyistä lukutunneista, jotka johonkin parempaankin olisi voinut käyttää. Etenkin kun oli lukenut kirjan viimeisen luvun, joka meni ehkä kevyesti Top 5 surkeimpien loppujen sarjaan. Heittämällä.

Oi kirjavalintani, osu seuraavaksi johonkin hieman parempaan, puuduttaisi jo aivan liikaa lukea viides heikko tai keskilaatuinen kirja saman kuukauden aikana!

10 kommenttia :

  1. Haa, intuitioni on tainnut osua oikeaan, kun olen jättänyt tämän lukematta, vaikka olen törmännyt tätä kehuviin arvioihin ja monesti kirjastossa kädessäni kirjaa pidellyt. Minusta tämä kuulosti jo lähtökohtaisesti vähän kököltä rakkaustarinalta kauheissa puitteissa.

    Toivottavasti tosiaan seuraava lukuun tuleva kirja olisi mieleesi! Itse luen juuri Anja Snellmanin Antautuminen ja vaikka kirja on joo mielenkiintoinen ja ihan ok, niin tuppaa silti olemaan pitkästyttävän keskinkertainen. Lukee mielellään, mutta ei oikein tahdo saada mitään irti, kun jo yli 200 sivua jaariteltu samaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo et kyllä ole mitään menettänyt! Tämä on juuri yksi niistä kirjoista, jotka olisi ihan voinut suosiolla jättää kesken jo viimeistään siinä puolivälin paikkeilla, mitään en olisi menettänyt.

      Ja tuo Antautuminen on minua ihan varovasti myös kiinnostanut, mutta toisaalta en ole pitänyt mistään Snellmanin kirjasta, ja niitä on kuitenkin luettuna ainakin viisi, joten saanee jäädä lukemattomien listalle sekin sitten kuitenkin. Ja saisi todella katketa seuraavaan kirjaan tämä kehnohkojen kirjojen putki, se alkaa jo ärsyttää! :D

      Poista
  2. Luin tämän viime vuonna, en pitänyt lopusta ollenkaan. Kuvasin sitä muistaakseni helpoksi. Jotain hienoa teoksessa oli, mutta en jaksa sotaa. Alan olla kyllästetty tähän aiheeseen. Nyt sitä alamme kirjoittaa me, jotka emme ole tuota aikaa edes eläneet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, tästä aiheesta alkaa olla kirjoittava sukupolvi jo kaukana. Minua taas kiinnostaa kuitenkin edelleen toiseen maailmansotaankin sijoittuvat teokset, mutta aika paljonhan niiltäkin jo vaaditaan keksiäkseen jotain uutta. Tällä oli siihen hieman jo mahdollisuuksia, mutta toteutus ontui ja pahasti.

      Poista
  3. Voi harmi, että tämä kirja oli pettymys. Itseäni kiinnostaa toiseen maailmansotaan sijoittuvassa kirjallisuudessa Kristin Hannahin The Nightingale, joka ilmeisesti kuvaa kahden Ranskassa olevan naisen elämää. Sillä on Goodreadsissa jopa 4,5 tähteä, joten voi olla, että kun saan Kirjavarkaan luettua loppuun ja seuraavan kerran haluan tästä aiheesta lukea, niin tartun tuohon The Nightingaleen. Toivottavasti sinulle osuu seuraavaksi kirjaksi joku hyvä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuohon itsekin GR:ssa olen tainnut törmätä! Kyllä tuo toinen maailmansota tosiaan minuakin edelleen kiinnostaa, jospa vielä joskus siitäkin vastaan jotain uutta tulisi :)

      Poista
  4. Tämä on keikkunut tbr-listalla ilmestymisestään lähtien mutta en ole pitänt kiirettä lukemisen kanssa. Jotenkin on ollut sellainen tunne ettei tämä tule vakuuttamaan... Olen lukenut paljon toiseen maailmansotaan liittyviä romaaneja, eivätkä tosiaankaan kaikki ole hyviä (kuten se Kaikki se valo...), mutta Kirjavaras ja Anne Frankin päiväkirja <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anne Frankin omakohtaisuuden jälkeen on tosi vaikea enää vaikuttua mistään fiktiivisestä, sen verran iholle nuo päiväkirjat tulevat. :)

      Poista
  5. Moi! Luin Sopimuksen pari viikkoa sitten, ja ihan samat fiilikset siitä jäi. Paljon raskasta asiaa, jota sitten kuitenkin käsiteltiin aivan todella kevyesti. Harmitti oikein, sillä noista teemoista olisi saanut todella hyvän teoksen kirjoitettua. Tuota lukiessa tuli sellainen olo, että lukisi jotain luonnosta. Perustelut jäivät vähäisiksi, ja suuret päätökset kuitattiin parilla lauseella. Pettymys on oikea sana kuvaamaan tätä kirjaa.
    Vähän saman tyylinen inhorealistinen vastakohtaisuuksille perustettu natsikirja on Hans Falladan Yksin Berliinissä. Se oli todella vakuuttava ja viimeisen päälle mietitty teos (johtui varmasti siitä, että kirjoittaja on elänyt itse sitä aikaa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin tosiaan kuitattiin, ja merkitykselliset sivuhenkilötkin kuoli sivulauseissa. Potentiaalia tuossa olisi ollut, aihe ja näkäkulma olivat mielenkiintoisia, mutta kuten sanoit, ei tuo taitavan ja valmiin oloinen romaani missään nimessä ollut. Mutta kiitos tuosta Fallada-vinkistä, pitääkin laittaa ylös! :)

      Poista