tiistai 27. huhtikuuta 2021

ONKO ÄITI KUOLLUT

VIGDIS HJORTH : ONKO ÄITI KUOLLUT
367s.
S&S 2021
Alkuteos: Er mor død / 2020
Suomennos: Katriina Huttunen
Saatu arvostelukappaleena

"En ole täysin yhdentekevä hahmo. He molemmat repisivät kirjeen vapisevin käsin. Olen tytär, sisko, ja me olemme toisillemme mytologisia suureita. Olemme toistemme vihollisia, ja kukapa ei olisi kiinnostunut vihollisestaan."

Johanna on taitelija, musta lammas ja perheen kapinallinen, joka kolmenkymmenen vuoden ja täydellisen välirikon jälkeen palaa takaisin kotikaupunkiinsa vuonon rannalle, Norjaan, lapsuudenmaisemiin, viiden kilometrin päähän omasta äidistä. Äidistä, josta ei ole kuullut sanaakaan viiteentoista vuoteen, äidistä, joka ei vastaa hänen puheluunsa. Elämänvalinnat ovat ohjanneet perheenjäsenet erilleen, sovinnainen sisko jäi, itseään kuunteleva taas lähti. Nykyhetkessä noin kuusikymppinen taiteilija yrittää saada selkoa menneeseen, että voisi olla tässä päivässä, mutta onko se mahdollista, jos toinen osapuoli ei tule lainkaan vastaan? Lapsella voi olla oikeus katkaista välinsä vanhempaansa, mutta koskeeko sama oikeus vanhempaa?

Norjalainen Vigdis Hjorth löi läpi Perintötekijät-romaanillaan, joka ilmestyi vuosi sitten myös suomeksi. Se on keikkunut pitkään lukulistallani, käynyt jopa pari kertaa kirjastostakin kääntymässä, mutta jostain syystä en ole siihen vieläkään osannut tarttua. Kun nyt tämä uudempi teos, Onko äiti kuollut ilmestyi minulle arvostelukappaleena, veti se niin vahvasti puoleensa, että tartuin siihen suurin piirtein heti kotiin postista päästyäni. Tarinan asetelma ja Elina Warstan luoma upea visuaalinen ilme veivät mukanaan, ja pian jo ahminkin Johannan tarinaa tuntitolkulla.

"Ruth ei ottanut vakavasti sitä kun kirjoitin että minulla on äidille tärkeää asiaa, mutta eksistentiaalisella tasolla olen oikeassa, sillä minulla on äidille tärkeää asiaa, vaikka minulla ei ole sille sanoja enkä tunne sen sisältöä. Se ei kuulu rationaalisuuden sfääriin."

Onko äiti kuollut sukeltaa ihmisen perustavaa laatua oleviin psykologisiin tarpeisiin, nähdyksitulemiseen,  oman elämän elämiseen, äidinkaipuuseen. Ja siihen ristiriitaan kun yhden tarpeen kuunteleminen ei kohtaa toisen saavuttamisen kanssa – miten pitkälle voi elää haluamaansa elämää, jos omat vanhemmat eivät hyväksy tehtyjä valintoja? Ja miten valinnat voi perustella, jos siinä samalla menettää oman äitinsä? Ja miksi äidin oikeastaan ylipäätään on menettänyt? Hjorth pohtii kirjassaan tätä varsin ikiaikaistakin kysymystä, vanhemman ja lapsen suhdetta, lapsen oikeutta omaan elämään, vanhemman oikeutta lapsensa elämään. Päähenkilö Johanna on ollut hetken äidin erityistyttö, mutta missä kohti jokin meni toisin?

Tarinan lisäksi Hjorthin kieli on ilmiömäistä, kaunista, vyöryttävää, pyörryttävää, heleää ja jotenkin aina kaikkein tärkeimmässä ytimessä. Se on tarkoituksellisen toistoista, kehämäistä, se palaa aina kaksi askelta taakse otettuaan yhden eteen, ja sitten jossain vaiheessa ottaa kaksi eteen ja avaa taaksepäin otetulla jotain aivan uutta. Se purkaa suurta kehää pikkuhiljaa, paljastaa aina enemmän, palaa alkuun, palaa lähtöön, palaa lapsuuteen. Kirja on täynnä kiehtovia kielellisiä ja kerronnallisia ratkaisuja, se on taitava, kehräävä, kuvaa äärimmäisen hyvin hieman ahdistukseen taipuvaisen tapaa ajatella, hahmottaa, kiertää ympyrää, etsiä muutoskohdetta, kulkea itsensä ympäri ympäri ympäri. 

"Tuntuuko minusta että olen maailmassa yksin? Ei. Ei sillä tavoin kuin he luulevat tai kuvittelevat, sillä minusta on aina tuntunut että olen maailmassa yksin. Se on perustuntemukseni. Ei edes yhdessäolo Markin kanssa voinut karkottaa sitä, vaikka tuntemus oli miedompi yhteisinä vuosinamme, koska hänestä tuntui samalta. Mark oli maailmassa yksin. Kun hän kuoli, vaivuin kahden ensimmäisen vuoden hurjan surun jälkeen takaisin varsinaiseen tuntemukseeni, lapsuuden ja nuoruuden tuntemukseen. Se tuntui lähes rakkaalta, olin vain pitänyt siitä taukoa Markin kanssa."

Onko äiti kuollut on tarina äidistä, kivestä kengässä, kolmannestatoista kiinalaisesta posliinikupista, pensasaidan alle piilotetusta sikarilaatikosta, äidinmurhasta. Mutta se on myös tarina omasta itsestä, omista valinnoista, siitä kuka on velkaa kenellekin. Se on taitavaa, tarkkanäköistä ja heleää kirjallisuutta, nykykaunoa taitavimmillaan. Se on romaani ja ihmisyyden tutkielma, se on tarina, jonka olisin halunnut itse osata kirjoittaa. Se on kertakaikkiaan upea.

Kirjan loppupuolella googletan Vigdis Hjorthin ja saan tietää Perintötekijöiden aiheuttamasta kohusta, Hjorthin oman perheen kykenemättömyydestä käsitellä tyttärensä ja sisarensa tapaa tuoda asioita julki taiteen kautta. Hjorth toivoo itse erinäisissä haastatteluissa kirjaa luettavan romaanina autofiktion sijaan, ja yritän kunnioittaa hänen toivettaan, aikomustaan, oikeuttaan taiteilijana myös Onko äiti kuollut -romaanin parissa, vaikka se toki tämän uuden tiedon myötä taas kasvaa, hieman suuremmaksi, Johannan Lapsi ja äiti 1 & 2 -teokset saavat uuden symbolisemman ulottuvuuden. Romaani kasvaa tiedon myötä myös yhä vahvemmin tutkielmaksi siitä, kenen totuus on, kenen tarinaa taiteilija saa luoda, ja mikä on katselijan vastuu – kun kaikki näkevät teoksissa aina lähinnä itsensä, onko kyse enemmän taitelijan motiiveista vai katsojan tulkinnasta? Todellisuuden, totuuden ja taiteen suhde on monimutkainen, mutta kuten Hjorth itsekin kirjoittaa, Johannana:

"Taiteilija ei suhtaudu todellisuuteen sellaisenaan vaan siihen mikä on taiteellisesti mielenkiintoista. Todellisuus on pesujauheen ja vessapaperin ostamista, bussilippuja, laskuja, hampaidenpesua ja ummetusta, tiskikoneen täyttämistä ja tyhjentämistä, todellisuus on mielenkiinnoton, totuus on mielenkiintoinen, mutta siihen on vaikea tarttua, sitä on vaikea piirittää, tavoittaa.

Teoksen suhde todellisuuteen ei ole mielenkiintoinen, ratkaiseva on teoksen suhde totuuteen, eikä teoksen totuusarvo ole siinä miten se suhtautuu niin sanottuun todellisuuteen vaan siinä vaikutuksessa mikä sillä on katsojaan."

Helmet-haaste 2021: 37. Kirjan henkilön työ on tärkeä tarinassa

8 kommenttia :

  1. Vaikuttaa todella hyvältä kirjalta! Minäkään en ole lukenut Perintötekijöitä, mutta tämä kiinnostaakin kyllä enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin suositus tälle, oli kertakaikkiaan upea teos!

      Poista
  2. Odotan tätä niin paljon! Rakastin Perintötekijöitä, se oli aivan pökerryttävän hieno, ja nyt kun luin tämän "Se on tarkoituksellisen toistoista, kehämäistä, se palaa aina kaksi askelta taakse otettuaan yhden eteen, ja sitten jossain vaiheessa ottaa kaksi eteen ja avaa taaksepäin otetulla jotain aivan uutta." ajattelin, että ajattelin sitä lukiessani juuri näin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja minä Perintötekijöitä! Tämä oli kyllä huima lukukokemus, aivan omanlaisensa. Ihana, jos Perintötekijöiden kanssa saa odottaa samaa.

      Poista
  3. Hei! Todella mielelläni alkaisin seurata insta-tiliäsi, ja innostuinkin kovasti, kun sen äsken löysin. Valitettavasti jo muutaman sekunnin selailulla törmäsin instan feedissä juonipaljastukseen tästä juuri minulla kesken olevasta hienosta kirjasta. Olen puolivälissä, joten tuo postauksesi ensimmäinen lause jo paljasti minulle juonen kannalta olennaista tietoa, jota en vielä tiennyt, ja nyt harmittaa tosi paljon oikeastaan. Uskaltaisinko silti alkaa seurata instaasi, oliko tämä vain poikkeuksellinen vahinko (ja voisikohan sen korjata, ettei muiden lukukokemus kärsi)? Tosi mielelläni seuraisin, mutta en halua tietää merkittäviä asioita juonesta etukäteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, onpa harmi että se tuntui sinusta juonipaljastukselta! Se ei missään nimessä ole tarkoitukseni, sillä omaan silmääni kyseinen lause ei paljasta "juonesta" sen enempää kuin kirjan lyhyen lyhyt takakansitekstikään - tuosta asetelmastahan kirja lähtee liikkeelle. Mutta ymmärrän kyllä miksi se kirjaa juuri lukiessa ohjaa sellaiseen tulkintaan, että jotain paljastumatonta paljastuisi. Kivoja lukuhetkiä sinulle sinne kuitenkin! :)

      Poista
    2. Hmm, ei kai kirjan takakannessa kerrota suorasanaisesti äidin kuolleen ennen kuin päähenkilö keskustelee hänen kanssaan mitään? Ja olenkohan sitten itse lukenut huonosti tai tulkinnut jotain väärin, kun minulle ei myöskään kirjaa lukiessa mielestäni vielä ollut selvinnyt, että äiti kuolee ilman että tytär hänen kanssaan sanaakaan juttelee? Voi toki olla näinkin, itse ajattelin että iso osa kirjan jännitteestä rakentuu sen varaan, että seurataan, meneekö tytär juttelemaan äidilleen vai ei. Silti kai asiat voisivat jäädä kesken ja ratkaisematta, kun äiti kuolee.

      Poista
    3. Eihän kuolemasta tai kuolemattomuudesta puhuta myöskään tuon instagram-postaukseni kuvatekstissä, menettämisellä viittaan siihen asetelmaan, josta kirja tosiaan lähtee, en mahdolliseen loppuratkaisuun. :) Saan toki kiinni, mistä tällainen tulkinta tosiaan syntyy, ja ei ollut siis tarkoitus säikäyttää, että nyt on jotain suurta juonen kannalta ratkaistu! Itse hahmotan kirjan vain enemmän niin, että se lähtee liikkeelle jo koetusta menetyksestä, jolle etsitään syytä, alkupistettä, ratkaisua, mitä ikinä, ja kuten sanoit, sen varaan koko teoksen jännite rakentuu hurjan upeasti. Menettämistä on monenlaista, sen varaan koko kirjan tematiikkakin kietoutuu.

      Poista