ELINA TUOMI : ITSENÄISIÄ NAISIA - 70 SUOMALAISTA ESIKUVAA
155s.
S&S 2018
Arvostelukappale
IDA SALMINEN & RIIKKA SALMINEN : TARINOITA SUOMALAISISTA TYTÖISTÄ, JOTKA MUUTTIVAT MAAILMAA
215s.
S&S 2018
Arvostelukappale
Favillin & Cavallon viime syksynä julkaistu Iltasatuja kapinallisille tytöille on aiheuttanut Suomessa tarinabuumin suurnaisistamme, ja se on vallan mielenkiintoinen buumi se. Nyt elokuussa S&S-kustantamo julkaisi kaksin kappalein tarinoita itsenäisistä naisista ja suomalaisista tytöistä, kun sekä Tuomen että Salminen & Salmisen lapsille ja nuorille suunnatut kirjat maamme merkkinaisista ilmestyivät. Myöhemmin syksyllä Intolta on vielä tulossa joukkorahoituskamppiksen kautta alkunsa saanut Sankaritarinoita tytöille -kirja, joten pulaa kotimaisista versioista ei siis ainakaan pääse syntymään.
Sain nyt alkuun nämä kaksi S&S:n kirjaa arvostelukappaleeksi, ja aiheen samankaltaisuuden vuoksi käsittelen niitä nyt hieman epäreilusti yhdessä. Luin kumpaisenkin tällä viikolla muutaman päivän sisään, ja toisin kuin epäilin, ei edes tullut ähky! Ei, vaikka kirjat eivät juurikaan olleet etukäteen keskustelleet keskenään, vaan suuri osa esitellyistä naisista oli keskenään samoja. Tuomen & Salmisten lähestymistavat olivat kuitenkin sen verran erilaisia, että kaksi kirjaa mahtui lukuun aivan mainiosti rinnakkain. Ehkäpä ne siis mahtuvat yhdessä tähän postaukseenkin.
Maassamme on järjettömän suuri joukko suuria naisia, jotka ovat muuttaneet maailmaa, mutta eivät ole saaneet sen kunniaksi ansaitsemaansa huomiota. Vastaavista miesoletetuista on kirjoitettu koko maailman sivu, tehty lehtijuttuja ja elämäkertoja. Merkkimiehet eivät unohdu historiankirjoista eivätkä opetussuunnitelmista, ja samalla Suomessa edelleen liputetaan tasan yhdelle naiselle: Minna Canthille. Sekä Tuomi että Salmiset ovat lähteneet korjaamaan tätä epäkohtaa, ja he ovat tehneet sen varsin ansiokkaasti.
Kritisoin itse syksyllä jonkin verran tuon italialais-amerikkalaisen esikuvakirjan diskurssia, muun muassa sitä, kuinka usein kirjan tarinoissa naista kuvattiin suhteessa mieheen tai siihen, että "kyllä tyttökin voi", joka jo kaikessa paradoksaalisuudessaan ottaa mukaan keskusteluun epätasa-arvoisuuden, koska se pitää sisällään olettamuksen, että oikeastaan silti ammatti X on tarkoitettu miehille. Tätä samaa tarkastellessa suomalaissiskot olivat selvästi tietoisempia tästä kielellisestä vallasta, ja kotimaisista kirjailijoista saa olla ylpeä: he kritisoivat tällaisen keskustelun lisäksi myös esimerkiksi nais-etuliitettä sekä ylipäätään ajatusta tyttöjen ja poikien erilaisuudesta.
Aivan puhtain paperein nämä suomalaisteokset eivät kuitenkaan tehtäväänsä läpäisseet. Se, onko täydellisyyden vaatiminen nyt oikeastaan edes reilua, on toki keskustelu erikseen, enkä tavallaan myöskään haluaisi kritisoida kritiikin vuoksi. Siksipä pohjustankin seuraavat ajatukseni näin: nämä kirjat ovat hienoja, ja on mahtavaa, että ne ovat olemassa. Niillä on ehdottomasti paikkansa ja aikansa, ja ne herättelevät tärkeää keskustelua ja nostavat esiin ihmisiä, joiden olisi suonut nousseen esiin jo aiemmin. Mutta koska liikkumattomat kivet sammaloituvat ja niin edes päin, haluaisin viedä kirjojen kautta keskustelun vielä seuraavalle askeleelle. Nimittäin herättivät ne ristiriitaisiakin ajatuksia, jotain, mitä olisi hyvä pureskella hieman eteenkinpäin.
(Ylempi kirja Salminen & Salminen, alempi kirja Tuomi)
Kummankin kirjan, sekä Itsenäisten naisten että Tarinoiden suomalaisista tytöistä, naiskuva nimittäin taipuu yllättävänkin yksimuottiseksi. Hyvä, kirjoihin kelpaava nainen on vahva, ei välitä muiden mielipiteistä, mutta hän on kuitenkin myös vaatimaton (eihän Äitee, Siiri Rantanen edes järjestänyt mitalijuhlia, vaikka hiihdossa kultaisimman mitalin itselleen nappasikin). Maailmaa muuttavat naiset eivät anna periksi, he ovat määrätietoisia, he todennäköisesti työskentelevät niin sanotulla miesvaltaisella alalla tai ovat vähintään alansa pioneereja kovissa tieteissä kuten fysiikassa tai tietotekniikassa. Ja meissä kaikissa pitäisi olla ripaus tätä tai tuota naista, kuulemma. Pitäisikö, todella? Eikö näin kapean naiseuden ihailu ole jo hieman vastoin näiden kirjojen kaunista perusideaa? Eikö yksi muotti ole hieman vaarallinen tapa lähteä rakentamaan kuvaa ihailtavista naisista?
(Ja mikä muuten minulle henkilökohtaisesti ehkä eniten säräytti yksikuvaisuudessa, etenkin Tuomen Itsenäisissä naisissa, on se, miten naisia kuvataan hämmentävän usein suhteessa perheeseensä sekä etenkin lapsiinsa. Se tuntuu lyhyissä, sivunmittaisissa kuvauksissa harvinaisen irralliselta. Voitaisiinkohan 2010-luvulla viimein määritellä nainen muutenkin kuin parisuhdestatuksensa, lapsimääränsä tai lapsettomuutensa kautta? Jos on vain sivu tilaa, onko todella se perhe-ura-perhe-perhe-keskusteltu aivan välttämätöntä laittaa lähes jokaiselle mukaan? Eikö naista voi nähdä muuten kuin suhteessa perheeseensä/perheettömyyteensä?)
Toinen ongelma piilee mielestäni ylipäätään tässä erityisen paljon ajassa kiinni olevassa sankarikuvauksessa: vaikka liiankin moni näistä naisista oli itselleni vieraita, on heistä kuitenkin niin moni myös tuttu, että on helpohko väittää, että Suomessa saa ihailua puoleensa suhteellisen hyvin sukupuolesta riippumatta, kunhan menestyy ja vaikkapa taidoiltaan hieman yli muiden. Kiillottaa mainetta ja mainitaan ulkomaisessa lehdistössä. Se on tosiaan ihan ymmärrettävää, sillä onhan poikkeuksellista aina helppo ihailla, mutta ihan mielenkiinnosta kysysin: milloin tavallisuus ja keskinkertaisuus tulee olemaan kiinnostavaa? Se hiljainen puurtaminen siellä kaiken taustalla? Milloin ihmisen mittaa mitataan inhimillisyydellä eikä vain aikaansaannoksilla? Milloin vaikkapa ihan vain mielenterveysvaikeuksien kanssa kamppailu, ei edes niiden voittaminen, on kertomisen arvoinen asia? Saati se tasa-arvotyö, jota tehdään kollektiivisesti, ei yksilöt edellä?
Menestymisen ihailu on myös varsin tyypillinen esimerkki kapitalistisesta yhteiskunnasta ja sen äärimmäisestä yksilökeskeisyydestä, mikä on osaltaan hieman ristiriidassa kirjan sanoman kanssa. Etenkin kuin useampikin näistä naisista tituleeraa itse itseään antikapitalistiksi. Hieman tarkkanäköisyyttä olisin siis lisäksi toivonut naisten taustojen kanssa, sillä lähes poikkeuksetta esitellyt naiset olivat vähintäänkin ylempää, valkoista keskiluokkaa, joiden taustan aikaansamaa etuoikeutta ja parempaa asemaa ei tarinoissa tai menestymisen taustalla otettu riittävästi huomioon. Kun on valmiiksi korkealta, on sieltä on helpompi ponnistaa latvaan asti, aivan eri mittakaavan taistelut ovat niitä, jotka raivaavat tiensä juuristosta eteenpäin.
Ja lopulta, molempia kirjoja leimasi myös sama, hämmentävä diskurssi: naisten pääsemättömyyttä tiettyihin asemiin selitettiin "maailman olleen siihen aikaan sellainen" ja myöhemmin avautuvia mahdollisuuksia taas yksioikoisesti todeten, että "maailma oli muuttunut tarpeeksi". Esimerkiksi näin: "Vuoden vierivät ja maailma muuttui. 'Nytkö kaikki ovatkin kiinnostuneita ympäristönsuojelusta ja kasvissyönnistäkin?', Heidi hämmästeli. 'Tämä on oikeastaan ihme!'" (Ida Salminen : Tarinoita suomalaisista tytöistä, s. 168). Osittain tämä menee lastenkirjamaisuuden piikkiin, satukirjamaisuuteen, jossa ei yksinkertaisesti ole tilaa selittää tilanteita enempää auki. Mutta kyllä sitä jotenkin silti toivoisi, että kun tehdään kirjaa maailmaa muuttaneista naisista, heidän vaikutuksensa maailman muuttumiseen huomioitaisiin myös yksityiskohdissa. Ei maailma muutu, sitä muutetaan. Ja sen muuttajille olisi suonut myös näissä vastaavissa lausahduksissa ne krediitit, jotka heille kuuluivat.
Menestymisen ihailu on myös varsin tyypillinen esimerkki kapitalistisesta yhteiskunnasta ja sen äärimmäisestä yksilökeskeisyydestä, mikä on osaltaan hieman ristiriidassa kirjan sanoman kanssa. Etenkin kuin useampikin näistä naisista tituleeraa itse itseään antikapitalistiksi. Hieman tarkkanäköisyyttä olisin siis lisäksi toivonut naisten taustojen kanssa, sillä lähes poikkeuksetta esitellyt naiset olivat vähintäänkin ylempää, valkoista keskiluokkaa, joiden taustan aikaansamaa etuoikeutta ja parempaa asemaa ei tarinoissa tai menestymisen taustalla otettu riittävästi huomioon. Kun on valmiiksi korkealta, on sieltä on helpompi ponnistaa latvaan asti, aivan eri mittakaavan taistelut ovat niitä, jotka raivaavat tiensä juuristosta eteenpäin.
Ja lopulta, molempia kirjoja leimasi myös sama, hämmentävä diskurssi: naisten pääsemättömyyttä tiettyihin asemiin selitettiin "maailman olleen siihen aikaan sellainen" ja myöhemmin avautuvia mahdollisuuksia taas yksioikoisesti todeten, että "maailma oli muuttunut tarpeeksi". Esimerkiksi näin: "Vuoden vierivät ja maailma muuttui. 'Nytkö kaikki ovatkin kiinnostuneita ympäristönsuojelusta ja kasvissyönnistäkin?', Heidi hämmästeli. 'Tämä on oikeastaan ihme!'" (Ida Salminen : Tarinoita suomalaisista tytöistä, s. 168). Osittain tämä menee lastenkirjamaisuuden piikkiin, satukirjamaisuuteen, jossa ei yksinkertaisesti ole tilaa selittää tilanteita enempää auki. Mutta kyllä sitä jotenkin silti toivoisi, että kun tehdään kirjaa maailmaa muuttaneista naisista, heidän vaikutuksensa maailman muuttumiseen huomioitaisiin myös yksityiskohdissa. Ei maailma muutu, sitä muutetaan. Ja sen muuttajille olisi suonut myös näissä vastaavissa lausahduksissa ne krediitit, jotka heille kuuluivat.
No juu. Vaikka esimerkiksi oman etuoikeutetun aseman tiedostamisesta/tiedostamattomuudesta olisi ihana jatkaa vielä vaikka viisitoista kappaletta, feministinen ränttäys päättynee tähän. En halua jättää mahdollista tänne asti selvinnyttä lukijaa nimittäin tunteeseen, että nämä kirjat olisivat vääränlaisia tai epäonnistuneita, en missään nimessä. Pidin näistä kumpaisestakin, Tuomen kirjan kuvitukset ovat ennennäkemättömän kauniita ja voisin vuorata niillä vaikka kokonaisen seinän asunnostani. Puhumattakaan niistä keskusteluista ja julkisista esiintymisistä, joihin kyseinen kirjailija-taiteilija on tämän teoksensa myötä päässyt. Salmisen & Salmisen kirja taas oli ottanut rohkeasti etäisyyttä esikuvaansa, ja laajensi naisten tarinoita yhtä sivua pidemmälle, lisäsi mukaan upeaa tarinallisuutta ja syvyyttä. Ja etenkin sille kirjalle haluaisin ojentaa myös erityismaininnan tavasta olla kuvaamatta naisia lapsiensa tai lapsettomuutensa kautta. Tuntuu hämmentävältä, että sen voisi ajatella olevan vielä tässäkin ajassa poikkeuksellista ja rohkeaa, mutta sitäkin lämpimämmältä se minusta tuntui.
Nämä kirjat ovat tällaisenaan erityisen mainioita, ja keskustelun herättäjinä vieläkin merkityksellisempiä. Yksi naisiin pureutuva kirjasyksy ei kuitenkaan maailmaa vielä muuta, jos tämän ajatellaan riittävän, ja siksi toivoisin jatkossa lasten- ja nuortenkirjallisuuteen yhä enemmän moninaisuutta, monimuotoisuutta ja tarinoita sekä itsenäisistä että hieman riippuvaisistakin naisista, miehistä ja ei-binäärisistä ihmisistä. Toivotaan siis, että tämä on alku jollekin, ei vain markkinarako tällä hetkellä myyvälle. Edes Suomi ei ole vielä tasa-arvon suhteen valmis, mutta onneksi meillä maailmanmuuttajia riittää, kun vain toisillemme sen tilan osaamme antaa. Sukupuoleen, suuntaumuksiin tai mihinkään muuhunkaan sisäiseen monimuotoisuuden olemukseen katsomatta.
Sekä Sivutiellä-Sirri & Bookishteaparty-Katri ovat kirjoittaneet Itsenäisistä naisista todella hyvät ja lempeän kriittiset postaukset, suosittelen lukemaan. Salmisen & Salmisen kirjasta en vielä löytänyt muita blogiarvioita!
Minulla on nämä molemmat kirjat varauksessa. Luulen, että löydän samat viat kuin sinä.
VastaaPoistaSe, että tyttöjä ja naisia ei olisi fiktiivisissä kirjoissa aktiivisina päähenkilöinä (sinä et tätä väitä, mutta aina joskus kuulee), on mielestäni väärä havainto.
Varsinkin suomalaisessa kirjallisuudessa on tosi vahvoja naishahmoja sekä vanhoissa että uusissa romaaneissa ja nykyään hyvin paljon nuorten aikuisten kirjoissa.
Nämä tietokirjat ovat minusta jotenkin helposti synnytettyjä, myös ne Favillin &Cavallon. Siitähän on ilmeiseti julkaistu tai julkaistaan jatko-osiakin.
Toivoisin kunnollista aikuisille osoitettua tietokirjaa, jossa esiteltäisiin laajasti uraauuurtaneita naisia ilman sankaritarkehää, lähtien siitä asiasta, jossa he ovat saaneet merkittävää aikaan.
Mitään vikaahan näissä ei mielestäni suoranaisesti ole, se sanana kun hieman särähtää korvaani, ongelmakohtia ja keskustelun herättäjiä ehkä ennemminkin. :) Mutta kyllä, jatko-osa tuosta Favillin & Cavallon teoksesta on jo tullut, ja olen samaa mieltä, että näissä on nyt menty myös aikalailla helpoimman kautta: satojen merkkinaisten luettelointi ja pinnallinen esittely on aika yksioikoinen tapa tuoda naiseutta ja naisten saavutuksia esille. Etenkin kun monesti tarinat typistyvät varsin yksipuoliseen muottiin.
PoistaJa samaa toivon ehdottomasti kuin sinä, lisäksi myös vähemmän aikaansaannoskeskeisesti ja esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sekä rodullistetut naiset huomattavasti paremmin ja moninaisemmin huomioiden. En varsinaisesti osaa ottaa kantaa siihen, miten noin laajemmin vahvat naishahmot ovat vaikka kotimaisessa kirjallisuudessa edustettuina - luen kuitenkin niin kapea-alaisesti, että koko väite pohjautuisi pelkkään empiriaan, ja aineistoni olisi vähintäänkin vallan vääristynyt, mutta ehkä silti siihenkin toivoisin enemmän moninaisuutta. Pelkkä vahvuus ja aktiivisuus kun ei riitä, jos naiseus kuvataan aina miehen/perheen/tiettyjen luonteenpiirteiden tai vaikkapa ulkonäön kautta. :) Mutta onneksi tätä keskustelua on, ilman sitä mikään ei mene myöskään eteenpäin!
Hieno teksti. Itse en jaksa näitä tämäntyyppisiä kirjoja ollenkaan, joka tietysti herättää minussa hämmennystä. Jotakin väkinäistä näissä tuntuu olevan. Sellasta nostamalla nostamista. No, ehkä tämä vaihe tarvitaan ensin ja sitten sen jälkeen päästään suurempaan - paremman sanan puutteessa - luontevuuteen.
VastaaPoistaKiitos! Ja sitä samaa olen hieman pohtinut, mutta osasit sanallistaa sen paremmin: ehkä nämä tosiaan ovat portti johonkin, jossa itse maailman jo toivoisin olevan. Toivottavasti tämä "ylitarjonta" ja useamman samankaltaisen kirjan yhtaikaa ilmestyminen ei vain nyt käännä koko puuhaa päälaelleen ja aiheuta ähkyä ja vastareaktiota, vaan ylläpitää oikeasti sitä keskustelua, joka lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja käsitystä koko maailmasta vie syvemmin eteenpäin.
PoistaEn ole ehtinyt vielä paneutua näihin, mutta käsittelyssä on tällä hetkellä sekä se aiempi kapinallisten tyttöjen kirja että se uudempi versio. Ne herättävät kyllä valtavasti samanlaista pohdintaa. Toisaalta pidän teosten ajatusta arvokkaana, mutta toisaalta taas.. No, eivät ne kritiikittä selviä. Eniten turhauttaa tuo sukupuolittaminen, vaikka näissä suomalaisversioissa ei ole suoraan kohderyhmää mainittukaan.
VastaaPoistaNäissä kotimaisissa se sukupuolittaminen ei tosiaan ole ihan yhtä vahvaa kuin tuossa niin sanotussa alkuperäisversiossa, mutta hämmentävän binäärisiä nämä silti ovat, etenkin tuo Salmisen & Salmisen kirja. Mielenkiintoinen tämä ilmiö kuitenkin on, ja mielenkiinnolla tätä keskustelua tulee käytyä, hyvä että sitä ylipäätään on!
Poista"Se on tosiaan ihan ymmärrettävää, sillä onhan poikkeuksellista aina helppo ihailla, mutta ihan mielenkiinnosta kysysin: milloin tavallisuus ja keskinkertaisuus tulee olemaan kiinnostavaa? Se hiljainen puurtaminen siellä kaiken taustalla? Milloin ihmisen mittaa mitataan inhimillisyydellä eikä vain aikaansaannoksilla?"
VastaaPoistaTää on todella hyvä pointti, ja väkisin mieleen tulee metoo-keskustelu, joka on mediassa rajautunut lähinnä käsittelemään yhteiskunnan "ylätasoilla" tapahtuvaa häirintää ja ahdistelua ja vallan väärinkäyttöä. Tapaukset on rajoittuneet filmitähtiin, akateemikkoihin yms menestyjiin, ja vaikka toki näiden tapausten julkisuusarvolla oli varmaan vaikutusta siihen että se liike ja keskustelu sai laajalti näkyvyyttä ja ylipäätään lähti kunnolla liikkeelle, mieleen tulee, mitkä on vastaavan näkyvyyden mahdollisuudet, jos/kun tää keskustelu saatais ulottumaan myös vähemmän glamorööseille aloille.
Sepä juuri. Ja vaikka arvostan erityisen paljon näitä julkituloja ja asennemuutoksen eteen tehtävää työtä, on sen vaikutusten laajeneminen ihan jokaiselle ruohonjuuritason työyhteisöön oikeasti varsin suuren puurtamisen ja pitkäjänteisen työn takana. Siitä ei välttämättä kiitosta juurikaan julkisuudessa saa, saati tukea suurelta yleisöltä. Jokapäiväisen seksismin kohtaaminen yksin jos jokin on varsin sankarillista.
Poista